می‌توان ازشرکت بیمه به‌دلیل تأخیر درپرداخت خسارت شکایت کرد؟

  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • 150

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: دریافت خسارت از شرکت بیمه، زمانی که به‌موقع پرداخت نمی‌شود، می‌تواند دردسرساز باشد، اما قانون برای این مواقع راه‌کار مشخصی در نظر گرفته است.

به گزارش بانک مردم و به نقل از بازار، دریافت خسارت از شرکت بیمه، زمانی که به‌موقع پرداخت نمی‌شود، می‌تواند دردسرساز باشد، اما قانون برای این مواقع راه‌کار مشخصی در نظر گرفته است. اگر شرکت بیمه در پرداخت خسارت تأییدشده تاخیر کند، بیمه‌گزار می‌تواند با طی مراحل قانونی، موضوع را پیگیری و حتی شکایت رسمی ثبت کند. این مقاله دقیقاً توضیح می‌دهد در چه شرایطی شکایت از شرکت بیمه ممکن است، روند آن چگونه است و چه نکاتی را باید پیش از اقدام بدانید.

الزامات قانونی پرداخت خسارت توسط بیمه‌گر

بر اساس قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی، شرکت‌های بیمه موظف‌اند پس از دریافت مدارک لازم، ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ تشکیل پرونده، نسبت به پرداخت ۵۰ درصد دیه و خسارت زیان‌دیدگان اقدام کنند و مابقی آن را نیز پس از صدور رأی در وجه زیان‌دیده پرداخت نمایند.

راهنمای کامل ثبت شکایت از شرکت بیمه در سامانه رسمی بیمه مرکزی

وقتی در فرایند دریافت خسارت از شرکت بیمه، تعهدات به‌درستی انجام نمی‌شود یا پرداخت خسارت با تأخیر مواجه است، شما می‌توانید شکایت خود را به صورت رسمی در سامانه بیمه مرکزی ثبت کنید. توجه داشته باشید که این سامانه فقط شکایات مربوط به شرکت‌های بیمه دارای مجوز رسمی را بررسی می‌کند. همچنین، اصالت بیمه‌نامه شما باید توسط بیمه مرکزی قابل تأیید باشد.

شماره تماس پشتیبانی سامانه شکایات بیمه مرکزی: ۲۳۴۲-۰۲۱

در صورت بروز هرگونه مشکل در مراحل ثبت شکایت، می‌توانید از طریق این شماره راهنمایی دریافت کنید.

شروع فرایند ثبت شکایت در سامانه

برای آغاز، وارد سامانه شکایات بیمه مرکزی شوید. از منوی سمت راست، گزینه «ثبت شکایت» را انتخاب کنید تا مراحل زیر آغاز شود:

آیا می‌توان از شرکت بیمه به‌دلیل تأخیر در پرداخت خسارت شکایت کرد؟

مرحله اول: پذیرش قوانین

در این بخش، باید با مقررات سامانه و ۲۴ ماده «قانون ارتقای سلامت نظام اداری» موافقت کنید تا وارد گام بعد شوید.

مرحله دوم: تعیین نوع شکایت

در این مرحله مشخص می‌کنید شکایت شما مربوط به کدام بخش از زنجیره خدمات بیمه‌ای است. گزینه‌ها شامل موارد زیر است:

  • مشکل در صدور بیمه‌نامه توسط شرکت بیمه
  • تاخیر یا نقص در پرداخت خسارت با داشتن پرونده
  • عدم تشکیل پرونده و مشکل در دریافت خسارت
  • تخلف توسط نمایندگان رسمی بیمه
  • دفاتر غیرمجاز بیمه‌ای
  • کارگزاران رسمی با مجوز
  • ارزیابان خسارت دارای پروانه
  • شکایت از صندوق تامین خسارت‌های بدنی (مراجعه مستقیم یا از طریق شرکت بیمه)

مرحله سوم: وارد کردن اطلاعات بیمه‌نامه

در این بخش باید مشخصات زیر را وارد کنید:

  • نام شرکت بیمه
  • شماره بیمه‌نامه
  • عنوان بیمه‌نامه (مثلاً بیمه شخص ثالث، درمان تکمیلی و…)

مرحله چهارم: ثبت اطلاعات شاکی

اطلاعات هویتی و تماس شما به شرح زیر ثبت می‌شود:

  • کد ملی و تاریخ تولد
  • شماره تماس ثابت و همراه
  • آدرس محل سکونت و کد پستی
  • ایمیل
  • استان و شهر
  • مشخص‌کردن اینکه شکایت از سوی خود شما انجام می‌شود یا وکیل قانونی

در پایان این مرحله، یک کد تایید به شماره موبایل شما ارسال می‌شود که با وارد کردن آن، به مرحله بعد می‌روید.

ثبت دیدگاه

ثبت